www.plejaderna.se

Åter till plejaderna.se      Åter till Fiskesidan

Ytre Skotsfjord 2012

Mitt och några andras första Lofotenfiske levde kanske inte helt upp till förväntningarna men det blev ändå ett bra fiske.

Och för egen del blev det en väldigt trevlig upplevelse i mötet med nya fantastiska människor.

Utöver författaren så bestod teamet av Karl-Erik, Hans, Per-Oskar, Magnus, Sonny, Kent och Dick.

Jag har upptäckt att nu när jag har samlat några år till min ålder så kommer jag ihåg annorlunda. Min verklighet ser inte riktigt

ut som andras.

Som författare har jag med all sannolikhet nyttjat den redaktionella frihet som författarskapet inbegriper.

Söndag 8/4

Jag startar min färd runt en timme efter alla andra i sällskapet. Det har sin grund i att jag blir upplockad utefter vägen till resmålet som i

detta fall är Ytre Skotsfjord. Till Ytre Skotsfjord är det för min del grovt 110 mil och för de övriga skall adderas ca 10 mil.
Således en lång resa som efter lite pauser och middag i Pajala avslutas 16 timmar senare. Men vad gör man inte för att få fiska efter skrei
med en fond av Lofoten.
Väglaget var utmärkt förutom då vi passerar gränsen mellan Sverige och Norge. Här och var uppträder en del snöfläckar.

Det hade i och för sig inte varit några problem om det inte varit för backen. En jävla backe. På gränsen till ett stup. Lite skärrad var jag

när jag rattade och bromsade mig nerför.
- Om du kör av här så blir det inge torsk! får jag höra från baksätet. Precis en sån kommentar som man uppskattar när man redan är svettig.
Men allt gick bra som ni säkert förstått vid det här laget.

Måndag 9/4

Måndagen inleds med sovmorgon eftersom vi har beställt båtarna till kl. 1400. Eller sovmorgon förresten. Själv kom jag i säng
runt 0300 och klev upp 0640.
Det var nämligen så beskaffat att eftersom vi var de första gästerna på plats för säsongen så hade värmesystemet inte riktigt kommit

igång och levererat den temperatur som vi är vana vid vid den här tiden på året. Därför installerades ett fläktelement i sovrummet.

Det var ju ganska gosigt i början men med tiden så blev det varmt. Lite väl varmt.
Alla som vaknat med dragkedjan på ryggen i ett kvavt 38-gradigt tält en solig sommarmorgon vet hur jag kände när jag vaknade ett

par minuter innan jag flydde fältet.
Men vad gör väl det att det blir lite sparsamt med sömn när jag kommit för att få fiska efter skrei med en fond av Lofoten.

Eftersom platsen var ny för oss samtliga så blev det lite trevande i början. Det är ju svårt att hitta de "heta" ställena direkt.
Vi provade på lite inne i viken där vi fått rapport om att det fångats fin fisk. Jodå, vi fick några torsk och någon sej men ingen skrei.
Vi provade även strax utanför viken där det låg en del nät men även där blev resultatet magert. Men vad kan vi mer begära när
vi just har påbörjat fiskeveckan.

Nej, någon storfångst blev det inte, denna den första fiskedagen som avslutades med kycklingmiddag.
Och till det vin. Tack kocken och Skål!

Tisdag 10/4

Vi vaknar upp till ett hav med skinn. Jodå, visst hade jag kalkylerat med att det skulle vara kallt men jag var nog lite
naiv ändå. Men vad får man inte stå ut med för att få fiska efter skrei med en fond av Lofoten!

Nu var vi i alla händelser inte helt off med beklädnad så lite skinn på vattnet stoppade oss inte.
Denna den andra fiskedagen gick vi längre ut till ett område som vi kom att döpa till "Flaket". Vinden låg på från NO så driften
blev förhållandevis lämplig.

Här fick vi en del fina napp och landade en hel del fint också. Torsk på mellan 5kg - 7kg och sej på upp till 3kg (alla gånger).
Några av torskarna var skrei och hur bra blir det inte då med en fond av Lofoten.
Vi fick även en del av det som havet ödar med; Lubb.

Till middag bjöds det på stekt fisk och till det ett passande vin. Tack kocken och Skål!

Onsdag 11/4

Idag vågar vi oss på att gå ytterligare lite längre ut. Vi börjar bli vana vid vågorna och upptäcker att dom inte är ett så stort hot längre.
Väl där ute får Sonny plötsligt ett rejält hugg. Spötoppen böjer sig kraftigt och man kan se hur han verkligen får ta i för att lyfta fångsten
från djupet.
Utan att vi behöver fråga upplyser han oss om att det är en "storjävlahelvete".
Inga knyck indikerar att det kan vara Marulk. Efter en bra stund kan vi så skönja fångsten; en stor alg. Definitivt en stor alg.
Som en mindre palm-ö. Inte undra på att det var tungt. Men en sådan fångst ger ingen kredit från oss övriga fiskare. Sorry Sonny.

Fisket blev kanske inte i paritet med morgonens förhoppningar men det finns ingen anledning att vara annat än nöjd då man har en
fond av Lofoten där ute på det iskalla och blötsnötyngda havet. Brrr!

Till middagen bjöds det ett utsökt vin. Tack kocken och Skål!

Torsdag 12/4

Idag vågar vi oss dubbelt ytterligare längre ut. Vi är nu så vana vid vågorna att så länge det inte blåser mer än 10m/s så är det lungt.
Eller inte riktigt. Vi går mot en skränt där det går från 100m till 300m djup på bara en liten bit. Tanken är förstås att det ska stå fisk där.
Och det gör det förmodligen men vågorna frestar på så vi drar oss inöver igen. Av någon anledning känns det tryggare att vara närmare land.
Vi får en del fin torsk och sej men de där riktiga drömhuggen uteblir.

Till middagen serverades fantastiskt gott vin. Tack kocken och Skål!

Fredag 13/4

Denna dag, den femte fiskedagen, har vi i stort sett stiltje på sjön. Nu är det ju så att när det är vindstilla så blir driften lidande och att
sitta stilla på ett ställe och pilka där man inte får napp är ju inte så klokt. Det ger ju inte så mycket. Det spelar liksom ingen roll att
pilken är i vattnet hela tiden, det blir ingen fisk ändå.
Nåväl, vi låg inte helt still och lungt väder ger samtidigt bättre möjligheter till att leta upp fisken.
Efter en stunds lodande hittar vi en del ekon som ser lovande ut. Och mycket riktigt, här blir det fin torsk på dryga 10kg och
sej på säkert över 3kg. Och i kvantitet också.

Vad vi, i vår båt, inte då vet är att Hans i den andra båten plötsligt får ett mer bestämt napp än de vanliga.
Då han tidigare, enligt utsago, bara fått en mindre hälleflundra på några kilo så undrar han om det är så att detta kan vara hälleflundran
som han drömt om.
Det är i stort det han hinner tänka innan reven börjar lindas av spolen.
Alla försök att bromsa utflödet, åtdragning av linbromsen, tumbromsa och handtagsbromsa, är verkningslösa. Linan fortsätter att spolas av.
- Ska jag skära av linan? hinner han i alla fall fråga innan alla metrar lina försvunnit från spolen. Nu är det bara spolknuten kvar och den,
den pallar inte för påfrestningen. Linan går av. 270 meter lina på ett ögonblick. Poff.

100 meter därifrån sitter vi i den andra båten och ser ryggen och stjärtfenan på en val. En Kaskelot. Mäktigt.
En kort stund senare ringer det i telefonen hos Dick i vår båt. Dom frågar om vi har en reservrulle att låna ut därför att linan försvann
på en av deras rullar! Vad ska man tro?
Vi kallar det i alla fall för Årets Napp!

Till middagen serverades ett alldeles fantastiskt vin. Tack kocken och Skål!

Lördag 14/4

Åter åker vi ut till platsen som dagen innan gav oss fint med torsk och sej. Lubben nämner jag på sin höjd i förbifarten.
Vi får åter en del fin fisk innan det efter lunch avtar helt. Så är det oftast. Mattiderna styr.
I den andra båten händer det dock mer spännande saker. Där får "Valjägarn" Hans åter ett rejält napp. Ett napp som får spötoppen att
gunga karakteristiskt. Efter en stunds drillande så kommer så en hälleflundra upp till ytan. Och skyndar sig snabbt därifrån. Efter
ytterligare en drillomgång så kan en rejäl fisk landas. En vacker syn. Man kan se i ansiktsuttrycket hos fångstmannen
att det är allvarliga saker det här att fånga en troféfisk. 33kg troféfisk. En drömflundra! Grattis. 33kg grattis.

Till middag bjöds det på stekt fisk för oss hällenollkammare och den allra finaste biten flundra för fångstmannen.
Och till det serverades ett par utomordentligt goda viner. Tack kocken och Skål!

Söndag 15/4

Sista fiskedagen. Nu gäller det. En halv dag kvar att sätta personligt på torsk. Jag som redan innan hitfärden intecknat det.
Trovärdigheten står på spel.
Så blir det inte, men det blir ändå en bra halvdag. Vi får fin torsk och sej. Och Dick, han får Lubb han.

Trovärdigheten får byggas upp på framtida meriter.

Till middagen serverades ett gudomligt gott vin. Tack kocken och Skål!.

Måndag 16/4

Det är alltid med blandade känslor som återfärden efter en veckas fiske startar. Samtidigt som jag vill fiska mer är det skönt att

komma hem också.
Vi kommer iväg i god tid efter att vi packat och städat efter oss. På GPSen ser det ut som om vi ska vara hemma till kvällen. Nu

blir det snarare midnatt men vad gör det när man fått fiska efter skrei med en fond av Lofoten.